Teenused Pae täiskasvanute keskuses

  •  Rehabilitatsioonivajaduse hindamine ja rehabilitatsiooni planeerimine

Tegevusvõime, osalusvõime, kõrvalabi ja abivahendite vajaduse ning sotsiaalse ja füüsilise keskkonna ressursside hindamine, hinnangu koostamine koostöös isiku või isiku esindajaga, vajaduse korral motiveerimine rehabilitatsiooniprotsessis osalemiseks. Vajaduse korral hindamine isiku tegevuskeskkonnas (lasteaed, kool, kodu, töö, vaba aeg, avalik ruum). Hindamise ja hindamistulemuste ja/või planeeritavate tegevuste fikseerimine rehabilitatsiooniplaani või - programmi tegevuskavas;

  • Rehabilitatsiooniprotsessis osalemise juhendamine ja võrgustikutöö 

Isiku ja tema võrgustiku konsulteerimine ja juhendamine ning isiku seostamine teenustega rehabilitatsiooniprotsessis (sh rehabilitatsiooniplaani elluviimisel) juhtumikorralduse põhimõttel. Põhjendatud vajaduse korral ja kokkuleppel isikuga kahe või enama rehabilitatsioonimeeskonna spetsialisti osalemine kliendijuhtumiga seonduval võrgustikupartneri nõupidamisel. Isiku motiveerimine, jõustamine ja toetamine. Isikuga teenuse mõjususe analüüsimine;

  • Rehabilitatsiooni tulemuste hindamine 

Rehabilitatsiooni eesmärkide ja tegevuskava muutmine või täiendamine meeskonnatöö tulemusena. Rehabilitatsiooniprotsessi seire ja meeskonnatöö tulemusena mitme spetsialisti tehtavad vahehindamised. Teenuse tulemuslikkuse ja mõjususe hindamine rehabilitatsiooniprotsessi lõpus, vajaduse korral seostamine teiste teenuste osutajatega;

  • Sotsiaaltöötaja teenus. Silvia Looveer

Nõustamine (informeerimine, juhendamine, jõustamine, motiveerimine) ja teenuste koordineerimine sotsiaalsete probleemide ennetamiseks ja lahendamiseks, et toetada/ soodustada isiku edaspidist funktsioneerimist, tegevusja osalusvõimet. Isiku lähivõrgustiku aktiveerimine, kogukonna ressursside vahendamine, avalike teenuste osutajate ja teiste formaalse võrgustiku liikmete (tööandjad, haridustöötajad, Töötukassa juhtumikorraldajad) konsulteerimine, et toetada isikut rehabilitatsiooni eesmärkide saavutamisel;

  • Eripedagoogi teenus. Kati Kiiver 

Kognitiivsete, kommunikatsiooni-, sotsiaalsete, õpi- ja muude oskuste arendamine eripedagoogiliste võtetega. Võrgustikuliikmete eripedagoogiline nõustamine, sealhulgas isiku tegevuskeskkonnas (lasteaed, kool, kodu, töö, avalik ruum). Orienteerumis- ja liikumisõpetus (sh valge kepi kasutamine, marsruutide õpetamine jm), punktkirja õpetamine, meelepuudega isikutele igapäevatoimingute õpetamine, kommunikatsioonioskuste õpetamine ja arendamine ning abivahendite vajaduse hindamine ja kasutamise õpetamine, vajaduse korral võrgustikuliikmete osavõtul. Abivahendite vajaduse tuvastamisel, kui puudub õigus abivahendit määrata, vajaliku spetsialisti soovitamine;

  • Loovterapeudi teenus - muusikateraapia. Ingrid Floss

Muusikateraapia on üks olulisemaid teraapiavorme raske ja sügava intellektipuude ning liitpuudega teenusekasutajate rehabilitatsioonis. Muusikateraapia on tõhus võimalikult iseseisva toimetuleku toetamisel, enesetunnetuse, kehataju, koordinatsiooni ja motoorika arendamisel, samuti meelte stimuleerimisel. Eriti oluline on muusikateraapia eneseväljenduse ja kommunikatsiooni toetajana, kui puudub kõne, samuti emotsioonide tasakaalustamisel ja sotsiaalsete oskuste arendamisel. Käo Tugikeskuse muusikateraapias on kasutusel nii aktiivne (muusikalised tegevused) kui retseptiivne (muusika kuulamine) meetod. Meetodi ja tehnikate valiku tingivad alati konkreetse teenusekasutaja individuaalsed vajadused ja tegevusvõime. Aktiivne muusikateraapia hõlmab endas laulmist, mängu rütmi- ja meloodiainstrumentidel, kehapillimängu, rütmikat ja loovliikumist ning eelpoolmainitu kombineerimist. Olulisemaks muusikalise eneseväljenduse ja suhtlemise viisiks on vaba või struktureeritud improvisatsioon. Kasutusel on ka pedagoogilised võtted. Muusikateraapia sessioonil on kindel struktuur- algusosa e. häälestumine, põhiosa (musitseerimine) ja lõpuosa (kokkuvõte, tagasiside). Muusikateraapia protsessi eelduseks on teenusekasutaja ja terapeudi vahelise turvalise ning usaldusliku teraapiasuhte loomine ja hoidmine. Oluline on tagasiside muusikateraapia protsessist ja tulemustest teenusekasutaja vanemale, samuti koostöö teiste erialade spetsialistidega (tegevusterapeut, füsioterapeut, kunstiterapeut). 

  • Füsioterapeudi teenus. Maarika Naaber

Isiku motoorse sooritusvõime ja tegevuskeskkonna (lasteaed, kool, kodu, töö, vaba aeg, avalik ruum) hindamine ning tegevuskeskkonna kohanduste soovitamine (võimaluse korral elluviimine). Individuaalsete liigutuslikku sooritusvõimet ja iseseisvat toimetulekut arendavate, taastavate, soodustavate ja/või säilitavate füsioterapeutiliste programmide koostamine ja rakendamine ning tegevuse tulemuslikkuse hindamine koostöös isikuga. Abivahendite vajaduse hindamine, sobiva abivahendi soovitamine ja kasutama õpetamine, võimaluse korral isiku tegevuskeskkonnas. Isiku ja tema võrgustikuliikmete nõustamine, sealhulgas ergonoomilise abistamise võtete õpetamine lähivõrgustiku liikmetele isiku abistamiseks tema tegevuskeskkonnas;

  • Tegevusterapeudi teenus. Jaanika Savolainen

Võimalikult parima tegevusvõime saavutamine ja säilitamine läbi eesmärgipäraste tegevuste. Igapäevaelu valdkondades (enesehooldus, õppimine, töö ja vaba aeg) vajalike oskuste õpetamine, arendamine ja säilitamine võimalikult iseseisvaks toimetulekuks. Abivahendite vajaduse hindamine, sobiva abivahendi soovitamine ja kasutama õpetamine. Teenuse osutamine vajadusel isiku harjumuspärases tegevuskeskkonnas (lasteaed, kool, kodu, töökoht, vaba aja tegevuskohad, avalik ruum). Teraapiaseansid nii siseruumides kui õuealal. Terapeutiline sekkumine on alati koostöös teenusekasutaja ja tema esindaja jm tugivõrgustikuga. Nõustamine jõukohase iseseisvuse võimaldamiseks, füüsilise ja sotsiaalse keskkonna kohandamiseks. Mängimise või töötamise õppimine, sensoorse integratsiooni teraapia (sh sensoorse profiili ja dieedi koostamine), suhtlemise ja kommunikatsioonioskuste arendamine (sh tunnetuslik suhtlemine, lause tasandil piltidega suhtlustahvel), peenmotoorika arendamine (sh pliiatsihoid), terapeutilised harjutused liigesliikuvuse soodustamiseks/säilitamiseks. Koostöös MTÜ Abi- ja Teraapiakoerte Ühinguga saab teraapiasse kaasata vastava väljaõppe saanud teraapiakoera koos koerajuhiga. 

  • Tegevusterapeudi teenus. Käty Saluveer

Tegevusteraapia keskendub peamiselt kolmele faktorile, mis mõjutavad inimeste igapäevast toimetulekut. Nendeks on inimese oskuste arendamine, tegevuste kohandamine ja/või keskkonna kohandamine. Lastega läbiviidavas teraapias on laiem eesmärk lapse eakohase arengu ja toimetuleku toetamine, täiskasvanute puhul on teraapia suunatud iseseisvuse suurendamisele igapäevategevuste sooritamisel. Sinna alla kuuluvad tegevused alates eneseteenindus- ja hügieenitoimingutest kuni vaba aja ja töötegevusteni. Teraapia eesmärgid seatakse konkreetse teenusesaaja vajadustest lähtuvalt ja sellele eelneb tegevusvõime hindamine.

Käo Tugikeskuse Pae täiskasvanute keskuses on individuaalse tegevusteraapia üks eesmärkidest leida iga teenusekasutaja oskustele ja võimetele vastavaid meeldivaid tegevusi, mida oleks suuteline teatud kindla aja vältel võimalikult iseseisvalt sooritama. Väga oluline roll on teenusekasutajaga usaldusliku kontakti loomisel, individuaalsel lähenemisel, turvalise ja arusaadava keskkonna kujundamisel. Tegevusterapeut aitab vajadusel tegevusi lihtsustada, leida vastavad abivahendid ja nõustada tugivõrgustikku.